flag Судова влада України

Єдиний Контакт-центр судової влади України 0-800-501-492

Суддя Микола Кузюра: "Єдине, що достовірно відомо – суди залишаються працювати у тих же приміщеннях"

27 березня 2018, 15:53
Закінчення 2017 року стало примітним потрясінням для судів і суддів України. 29 грудня Президент України Петро Порошенкопідписав відразу кілька указів, якими ліквідував і реорганізував фактично всі суди, які діяли на території країни. 
 
Указом №449 ліквідовані 117 районних судів у містах, а на їх місці створені нові — окружні. Цим указом ліквідовані Деснянський і Новозаводський районні суди і створений єдиний Окружний суд міста Чернігова.  
 
Указом №450 ліквідовано 31 міськрайонний суд. В Чернігівській області таких не знайшлось.  
 
Указом №451 створено місцеві окружні суди, на які реорганізовуються, а по суті обєднуються по два-три місцеві районні та міськрайонні суди. В Чернігівські області утворено 10 окружних судів

Бахмацький — об'єднав Бахмацький і Борзнянський районні суди; 
Ічнянський — об'єднав Ічнянський і Талалаївський районні суди; 
Козелецький — об'єднав Козелецький і Бобровицький районні суди; 
Корюківський — об'єднав Корюківський і Щорський районні суди; 
Менський — об'єднав Менський, Коропський і Сосницький районні суди; 
Ніжинський — об'єднав Ніжинський міськрайонний і Носівський районний суди; 
Новгород-Сіверський — об'єднав Новгород-Сіверський і Семенівський районні суди; 
Прилуцький — об'єднав Прилуцький міськрайонний та Срібнянський і Варвинський районні суди; 
Ріпкинський — об'єднав Ріпкинський та Городнянський районні суди; 
Чернігівський — об'єднав Чернігівський і Куликівський районні суди 
 
Указом №452 ліквідовані апеляційні суди і утворено апеляційні суди в округах. Таким чином ліквідовано Чернігівський апеляційний суд і утворено Чернігівський апеляційний суд в апеляційному окрузі, що включає Чернігівську область, з місцезнаходженням у місті Чернігові.  
 
Указом № 453 ліквідовано 27 місцевих господарських судів, у тому числі і Господарський суд Чернігівської області. Натомість утворено так само окружні суди, в тому числі і Чернігівський окружний господарський суд.  
 
Указом № 454 ліквідовано 8 апеляційних господарських судів, на місці яких утворено 7 нових апеляційни господарських судів в апеляційних округах. Чернігів потрапив до Північного апеляційного господарського округу, який включає Київську, Сумську, Черкаську та Чернігівську області та місто Київ. Суд буде розташований саме в українській столиці.  
 
Указом № 455 Президент ліквідував 9 апеляційних адміністративних судів, на місці яких утворив 8 апеляційних адміністративних судів в апеляційних округах. Чернігівська область потрапила до Шостого апеляційного адміністративного суду, який об'єднує також Черкаську та Київську області і місто Київ. Суд буде розташований також у Києві.  
 
Всі укази, як в них безпосередньо вказано, набувають чинності з моменту їх опублікування. Маються на увазі офіційні видання “Урядовий кур'єр” і “Голос України”. Поки що вони опубліковані лише на офіційному сайті Президента України. 
 
Перелічені укази викликали багато запитань у всіх, хто так чи інакше стосується суду — суддів, адвокатів, прокурорів, звичайних працівників суду, тих хто подав заяви до суду, і тих кого там судять. Як і коли будуть створені нові суди? Як будуть обиратися чи призначатися нові судді? Що буде зі справами, які старі суди не встигнуть розглянути до моменту своєї ліквідації? Як буде залагоджено кадрові питання при злитті суду? Як розподіляти справи і як добиратися суддям, коли тепер буде по два приміщення суду? А якщо це ще й два-три райони?
 
Щоб розібратися з цими питаннями, наш сайт звернувся безпосередньо до суду.

 
З головою Деснянського районного суду міста Чернігова Миколою Миколайовичем Кузюрою зустрічаємось в його кабінеті. Саме завершилось засідання по справі, яку він вів, її перенесли на березень через неявку свідка. А отже є достатньо часу поговорити і з'ясувати, що ж буде з судами далі і як він сам оцінює зміни, що запроваджуються.
 
- Розкажіть, що змінюється в судах після підписанням Президентом Петром Порошенком указів про ліквідацію старих судів і утворення нових окружних? Як будуть створюватися нові суди?

- Відповідно до Указу президента від 29 грудня 2017 року районні суди реорганізуються, а районні суди в містах ліквідуються. Також ліквідуються апеляційні, місцеві господарські та адміністративні суди. Чому саме так, одні суди ліквідовані, інші – реорганізовані, відповісти не можу по причини відсутності належних роз’яснень та обґрунтувань.

Реорганізація районних судів передбачає об'єднання кількох районних судів в один і, якщо брати на прикладі нашої області, буде один окружний суд на два райони, а два окружних суди - Менський та Прилуцький,  об'єднають по 3 райони. Передбачається, що таке об'єднання не потягне за собою якихось ускладнень чи радикальних змін, по суті, об’єднані (реорганізовані) суди просто зміняють свою назву, а судді продовжать здійснювати правосуддя. 

Інша справа - Деснянський і Новозаводський районні суди міста Чернігова, які будуть ліквідовані і на їх базі буде утворений один Окружний суд міста Чернігова. Ліквідація передбачає іншу процедуру, оскільки на місці ліквідованих судів буде створений новий і штат суддів має набиратися теж по-новому. При цьому, методика, порядок і умови ліквідації та утворення нових судів судовому загалу не відома. З цього приводу існують лише чутки та короткі інтерв’ю, які не дають чіткого уявлення щодо порядку утворення таких судів, зокрема, яким буде порядок набору суддів до нового суду. 

Єдине, що достовірно відомо – як реорганізовані, так і новоутворені суди залишаються працювати у тих же приміщеннях, де і працювали до цього, але один з цих судів буде базовим (центральним), у якому буде проводитися автоматизований розподіл справ. При цьому громадяни, як і раніше, будуть звертатися до суду за місцем свого проживання, а матеріали справ будуть скануватися та направлятися до  базового суду для розподілу. 
 
- Тобто, поки що все залишається по старому, районні суди продовжують працювати?
 
- Відповідно до ч. 6 ст. 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у разі ліквідації суду, що здійснює правосуддя на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (відповідних адміністративно-територіальних одиниць), та утворення нового суду, який забезпечує здійснення правосуддя на цій території, суд, що ліквідується, припиняє здійснення правосуддя з дня опублікування в газеті "Голос України" повідомлення голови новоутвореного суду про початок роботи новоутвореного суду.

З приводу того, коли саме будуть утворені та почнуть роботу окружні суди, достовірної інформації немає, ця процедура може зайняти і не один рік. При цьому, Прикінцевими та Перехідними положеннями до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачається, що до утворення та початку роботи нових судів, реорганізовані та ліквідовані суди продовжують виконувати свої функції, тобто «…поки що все залишається по старому…». 
 
- У чому можуть полягати складнощі при реформуванні судів?
 
- Як я вже говорив, при утворенні окружних судів не будуть звужені права громадян на звернення до суду, але можуть виникнути проблеми у відправленні правосуддя. Наприклад, особа подає заяву до суду в одному з районів, а після автоматизованого розподілу ця справа потрапляє на розгляд до судді, що знаходиться у приміщенні суду іншого району (об’єднаного). У якому приміщенні об’єднаного суду має розглядатися справа – за місцем роботи судді чи в приміщенні суду за місцем проживання особи? Якщо за місцем розташування приміщення суду, де працює суддя, можливо говорити про звуження права громадян на доступ до правосуддя, оскільки особа має їхати на розгляд справи до іншого району, якщо навпаки, яким чином забезпечити розгляд справ суддею, якщо за день йому прийдеться розглядати певну кількість справ у різних районах. Як це вплине на якість та розумні строки розгляду справ? Не зовсім зрозуміло, як будуть виконувати функції слідчі судді, коли окремі клопотання мають бути розглянуті невідкладно чи у стислі строки.
 
- Чи є якісь напрацювання по створенню нових судів? Хто взагалі це має робити?
 
- До 31 грудня 2017 року право ліквідовувати і утворювати суди належало Президенту України і він скористався своїм правом. З 1 січня 2018 року це право перейшло до Верховної Ради України. Чітко визначеної процедури утворення окружних судів у вільному доступі немає. 

Питанням забезпечення функціонування судової влади, а отже, і створенням нових судів, відповідно до Закону «Про судоустрій і статус суддів» займається Державна судова адміністрація України, яка приймає рішення про призначення тимчасово виконуючого обов’язки керівника апарату новоутвореного суду. Тимчасово виконуючий обов’язки керівника апарату суду здійснює дії по реєстрації новоутвореного органу як юридичної особи, забезпечує необхідні дії для належного початку його роботи та виконує повноваження керівника суду як юридичної особи до моменту призначення, обрання чи переведення на посаду судді такого суду щонайменше одного судді та продовжує здійснювати виконання обов’язків керівника апарату суду до призначення відповідного керівника апарату суду згідно з процедурами, визначеними законодавством про державну службу, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. 


 
- Скільки суддів в Чернігові чи можливо області пройшли кваліфікаційне оцінювання?
 
- Процедура кваліфікаційного оцінювання була запроваджена у 2015 році із прийняттям Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд» та за визначеними строками вже мала б закінчитися, але на сьогодні жоден із суддів місцевих судів Чернігова та Чернігівської області не проходив кваліфікаційне оцінювання.
 
- Ви говорите, що судді не проходять кваліфікаційне оцінювання. Чому так?
 
- Причина не в суддях, які готові та усі заявили бажання пройти таке оцінювання, а в неможливості Вищої кваліфікаційної комісії суддів України в силу надмірної завантаженості забезпечити вчасне його проходження. Багато часу пішло на конкурс при утворенні Верховного суду, потім проведення добору кандидатів на посаду судді місцевого суду, зараз іде підготовка  до конкурсу на посаду суддів Вищого суду з питань інтелектуальної власності тощо. Знову Вища рада правосуддя і Вища кваліфікаційна комісія суддів будуть задіяні в цих процесах і знову питання з кваліфікаційним оцінюванням суддів відтерміновується, тому перспектива такого оцінювання найближчим часом доволі туманна. 
 
- А взагалі хтось із суддів проходив кваліфікаційне оцінювання?
 
- В основному його проходили судді київських судів, але по відношенню до загальної кількості суддів в Україні, ця кількість є мізерною. Принцип відбору суддів для проходження такого оцінювання теж нікому не відомий. Цього року планується проведення кваліфікаційного оцінювання близько  1 000 суддів, серед яких у черзі на його проходження є також кілька суддів апеляційного та місцевих судів нашої області. 

П’ять  суддів Апеляційного суду Чернігівської області, які подавали свої заявки на конкурс суддів до  Верховного суду, не пройшли по конкурсу, але подолали всі етапи конкурсного відбору, тому їм зарахували це як кваліфікаційне оцінювання. 
 
- Яким буде новий Окружний суд міста Чернігова?
 
- Сьогодні в штаті Деснянського районного суду м. Чернігова перебуває 19 суддів, Новозаводського - 12. Відповідно до пропозицій стосовно оптимізації судів у новоствореному Окружному суді міста Чернігова штатна чисельність суддів передбачалася у кількості 31судді. Однак, за інформацією Голови Державної судової адміністрації України штатна чисельність суддів та працівників апаратів судів у новостворених судах буде переглядатися за результатами статистичної звітності за 2017 рік щодо навантаження, залежно від кількості розглянутих справ та залишків нерозглянутих. Юрисдикція цього суду буде поширюватися на місто Чернігів.  
 
- Чи не виникне проблем з тим, що зараз справи розглядають одні суди, а продовжуватимуть інші, новоутворені?
 
- На сьогоднішній день у цьому юридичної проблеми немає, так як законом визначено, що заміна судді у судовому провадженні передбачає розгляд ним справи спочатку. Так само, у разі передачі справи на розгляд до іншого суду, вона підлягає автоматичному розподілу, де буде визначений інший суддя. Такі випадки мають місце, але вони не носять масового характеру.  Однак, у разі ліквідації чи реорганізації суду утворюється новий суд, а тому, де-юре усі не розглянуті справи мають бути передані на новий авторозподіл і розпочинатися розглядом спочатку. На сьогодні така ситуація склалася у Верховному Суді, якому передано на розгляд десятки тисяч нерозглянутих справ. 

У зв'язку з цим, з метою запобігання такій проблемі, передбачається прийняття Верховною Радою України змін до законодавства, які дозволять продовжити суддям розглядати справи, що перебувають у їх провадженні, у разі продовження ним роботи на посаді судді у новоутвореному суді у межах тої ж територіальної юрисдикції. 

З огляду на те, що закони у нас приймаються швидше, ніж бабусі печуть пиріжки,  можливо припустити, що прийняття таких змін до законів не забариться, хоча, на мою думку, з юридичної точки зору законність такого рішення буде сумнівною. 
 
Загалом, все нове несе в собі певні побоювання та невизначеність. Сподіваюсь, шляхом практичних напрацювань будуть подолані усі проблеми та непорозуміння. Бажаю колегам впевненості та сміливості у досягненні поставлених перед собою задач.

Джерело: Gorod.cn.ua